Wednesday 27 November 2013

Bahagian Telinga Tengah

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera..


Pada entry yang lepas, saya ada menerangkan berkenaan dengan bahagian telinga luar, namun pada kali ini saya akan menerangkan pula berkenaan dengan bahagian telinga tengah iaitu sambungan daripada bahagian-bahagian telinga.


Bahagian Telinga Tengah
Gambarajah Tulang osikel






 Bahagian telinga tengah ini terdiri daripada 3 bahagian tulang osikel pendengaran iaitu Tukul, Andas dan Rakap. Lihat pada rajah di bawah


Tulang- tulang osikel ini dihubungkan secara mekanikal di antara gegendang telinga dan juga bahagian telinga dalam. Bahagian ini membantu kita dalam memproses kekuatan bunyi itu kepada 10,000 kali ganda lebih kuat. Fungsi tulang- tulang osikel ini juga adalah bagi melindungi bahagian telinga dalam dari bunyi yang terlalu kuat. 


Getaran suara yang diterima oleh gegendang telinga akan disampaikan ke tulang pendengaran. setiap tulang pendengaran akan menyampaikan getaran ke tulang berikutnya. Tulang Rakap akan meneruskan getaran yang telah diterima ke koklea.




sampai di sini sajalah perkongsian saya pada entry kali ini. jika ada sebarang pertanyaa. anda bolehlah komen diruangan komen saya. tq.. bye


No comments:

Post a Comment