Monday 25 November 2013

Bahagian Telinga Luar

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...


Pada entry kali ini. saya akan menerangkan berkenaan dengan bahagian telinga luar. Bahagian telinga luar ini terdiri daripada lubang telinga, saluran luar telinga, gegendang telinga, dan juga bahagian luar telinga yang kita nampak pada telinga kita ini.



Baiklah, saya akan menerangkan fungsi keseluruhan bahagian luar telinga ini.


contoh bahagian-bahagian telinga

Telinga luar
Telinga luar terdiri daripada Cuping telinga (pinna), Gegendang telinga ( Membrana timpani), dan saluran telinga luar (meatus auditorius eksternus)  .


 Cuping telinga (pinna):-
Bahagian cuping telinga berfungsi untuk membantu mengarahkan bunyi ke dalam lubang telinga dan akhirnya menuju ke gegendang telinga. Bentuk yang begitu rumit pada telinga luar berfungsi untuk menangkap bunyi dan bahagian terpenting adalah lubang telinga. Saluran ini merupakan hasil susunan tulang dan rawan yang dilapisi kulit tipis.


 Saluran telinga luar (Meatus auditorius eksternus):-
Salur luar berbentuk "S" menghubung ke gegendang. Di dalam saluran terdapat banyak kelenjar yang menghasilkan zat seperti cairan lilin / serumen ras pahit berwarna coklat atau tahi telinga. Salur luar telinga ini ditumbuhi rerambut halus sebagai penapis dari kotoran dan juga benda halus yang lain.


Gegendang Telinga (Membrana timpani):- 

 Gegendang telinga merupakan pemisah diantara bahagian Telinga luar dan juga bahagian telinga tengah. Gegendang telinga ini berfungsi sebagai penerima getaran yang disalurkan melalui saluran telinga dan mememberi tindakbalas kepada sistem pendengaran (apa yang kita dapat dengar). ia bersifat anjal, halus, lembut dan sangat sensitif.

No comments:

Post a Comment