Thursday 28 November 2013

Bahagian Telinga Dalam

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera

Pada entry yang lalu, saya telah kongsikan tentang beberapa bahagian telinga contohnya seperti Bahagian Telinga Luar dan juga Bahagian Telinga Tengah. Pada entry kali ini, saya akan menerangkan berkenaan dengan Bahagian Telinga Dalam pula.





Bahagian-bahagian Telinga
Bahagian Telinga Dalam (Inner ear)
Perincian bahagian Telinga Dalam


Bahagian Telinga Dalam ini terdiri daripada labirin vertetulang, sebuah rangkaian rongga pada tulang pelipis yang dilapisi oleh periosteum yang berisi cairan perilymph (cecair yang lebih pekat dari air) dan dinding bermembran yang terletak di bahagian yang lebih dalam dan memiliki cairan endolymph. Di depan labirin terdapat koklea.

Koklea adalah berbentuk seperti siput. Ianya berfungsi sebagai penghantar getaran bunyi terus ke saraf pendengaran.

Bahagian atas skala media dihadkan oleh membran vestibular atau membran Reissner dan pada sebelah bawahnya dihadkan oleh membran Basilar. Di atas membran Basilar terdapat satu organ yang dinamakan sebagai organ of corti yang berfungsi sebagai mengubah getaran suara menjadi impuls.

Organ of Corti ini terdiri daripada sel rambut dan sel penyokong. Di atas sel rerambut terdapat membran Tektorial yang terdiri dari gelatin yang lentur, sedangkan sel rerambut akan dihubungkan dengan bahagian otak dengan saraf vestibulokoklea.





No comments:

Post a Comment